torsdag 13 januari 2011

Blåbärsmuffins
















Hur gott är det inte med stora smarriga saftiga blåbärsmuffins? Idag får Jag och Iris besök av min syster och hennes lille son Elis. Som jag tidigare nämnt äter inte min syster något med mjölk i och därför får man vara extra försiktig när man baka och lagar mat till henne. Man vill ju inte att hennes guldklimp skall få ont i magen...

Blåbärsmuffins.
12 STORA muffins, ca 45 minuter (175 grader i ca 40 minuter, eller 200 grader i 20 minuter för mindre muffins)
Gör halva satsen om du vill ha "vanliga", små och söta muffins eller 6 STORA!

175 gr mjölkfritt smör
2,5 dl mjölkfri havregrädde (Det funkar alldeles utmörkt med oatlys havre-matlagningsgrädde)
1,5 dl vatten
4 ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
7,5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 krm salt

200 gr blåbär

Smält smöret och blanda i grädde och vatten, låt stå och svalna. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och salt som du sedan häller ned i smeten, tillsammans med smöret, blanda! Om du har en muffinsplåt fyller du formarna till 2/3, gör du små muffins tar du mindre formar och smet. Om du nu inte har någon muffinsplåt tar du 2 muffinsformar så att smeten får extra stöd. Varva smet med blåbär, ställ mitt i ugnen i 30-40 minuter. Gör du små muffins, halvera tiden. Voilá!

Inga kommentarer: