torsdag 20 oktober 2011

Äpple- & jordgubbsmarmelad med en gnutta kanel


Till helgen är jag & Mikael barnlediga och då tänkte jag överraska han med alldeles nybakade scones til frukost. Till det har jag idag förberett en supergod äpple- & jordgubbsmarmelad. Marmeladen passar även superbra på en god ostbricka med någon get-, brie- eller kittost, G O T T! Detta recept hittade jag i "Allt om mats" kokbok, lyxade dock till det med två kanelstänger i....

Äpple- & jordgubbsmarmelad med en gnutta kanel.
Mängd: ca 4 dl
Tid: 15 minuter

1 äpple
200 gr jordgubbar (Jag använde frysta)
2 kanelstänger
1 msk vatten
1/2 msk citronsaft
3 dl syltsocker

Gör så här.
Skala, kärna ut & skär äpplet i fina bitar. Tina & mosa jordgubbarna, lägg ned dem tillsammans med äpple, vatten, kanelstängerna & citronsaft i en gryta. Låt koka i 5 minuter. Tillsätt sedan syltsocker, låt koka upp i ytterligare 2 minuter. Häll sedan i en ren burk, låt svalna och förvara i kylskåpet. Servera till det nybakade brödet eller den goda osten.

Inga kommentarer: