lördag 22 oktober 2011

Slutspurten!


Igår när jag kollade till min surdeg, kändes den inte bra. Därför tog jag & väntade tills i morse. Vill du nu spara denna surdeg, kan du frysa in den, 100 gr i en fryspåse. Jag skall baka ett gott bröd - Gotlandslimpa, ser väldigt gott ut & sedan bor min bror med familj på Gotland så vill ha lite koll på vilket bröd de äter...

Vill även passa på att säga det som jag redan i första inlägget skrev - tycker Martin Johanssons recept är väldigt krångliga. Finns lättare surdegar att göra. Men man måste testa!

Gotlandsbröd.
Antal: 4 små bröd

Dag 1, kväll - surdeg:
100 gr (1 dl) rågsurdegsgrund
300 gr (3 dl) ljummet vatten
180 gr (3 dl) rågmjöl
Skållning:
15 gr (1 påse) hela torkade pomeransskal
400 gr (4dl) kokande vatten
200 gr (3 1/2 dl) rågsikt

Dag 2, morgon.
2 tsk hel anis
2 tsk fänkålsfrön
Surdegen & skållningen från gårdagen
300 gr (5 dl) rågsikt
275 gr (4 1/2 dl) vetemjöl special
75 gr (1 1/2 dl) mörkt muscovadosocker
20 gr (1 msk) salt

Gör så här.
Blanda surdegsgrunden, vatten & mjöl i en bunke. Täck med plast & låt stå på ett varmt ställe, gärna 22-24 grader över natten. (Tips! Ovanför kyl & frys).
Koka pomeransskalen i ca 30 min. Skär bort det vita luddet på insidan, strimla & hacka i fina bitar. Koka upp vattnet till skållningen & rör ned rågsiktet. Tillsätt de finhackade pomeransskalet, blanda. Täck bunken och låt stå över natten.

Stöt anis & fänkål i en mortel. Blanda alla ingredienserna i en degblandare, kör i 8 minuter (4 min långsamt, 4 snabbt).Täck bunken med plast & låtjäsa tills den är dubbelt så stor. ca 3-5 timmar.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord, strö på lite mjöl & tryck ut till en fyrkant. Vik sedan ihop den till ett paket. Lägg sedan tillbaka i bunken & låt jäsa till dubbel storlek, ca 1 timma. Sätt ugnen på 275 grader.

Vänd upp degen på ett mjölat bakbord och forma så försiktigt som möjligt den till en fyrkant. Dela den i 4 bitar, lägg på ett bakplåtspapper. Strö på lite mjöl & låt vila i 20 minuter.

Sätt in brödet i ugnen, lägg några isbitar på nedre plåten. Säng temperaturen till 250 grader. Efter 15 minuter sänker du till 200 grader & låter bröden stå i ytterligare 15-20 minuter. Ta ut brädet & låt svalna på ett galler.

Inga kommentarer: