onsdag 5 oktober 2011

Allas bulldag!

Det var verkligen verkligen länge sedan jag gjorde ett blogginlägg och jag skäms! Tycker verkligen om att pyssla och dona i kök och hem men under en tid har kroppen inte riktigt velat samma sak som jag. Är nämligen så att vår lilla familj snart blir fyra. En liten krabat tittar ut i februari och min matlust har inte varit den bästa! Nu känns dock kroppen på framfart och jag håller tummarna att de resterande månaderna skall vara underbara!



Även om kanelbullens dag inte är en så gammal tradition för mig, kanske inte för någon, så tycker jag att den är supermysig! Självklart var det bullbak hemma hos oss i Vare. Min lilla Iris var första medhjälpare och bullarna blev supergoda. Vi använde oss av Kungsörnens recept och jag måste säga att de blev de godaste bullarna som jag någonsin gjort. Tummen upp!

Kanelbullar med mandelmassa- & kanelfyllning.
Antal: 40 st
Tid: 90 minuter

150 gr smör eller margarin, rumsvarmt
5 dl mjölk
1 paket jäst för söta degar
1 dl vit sirap eller socker
2 tsk stött kardemumma
1/2 tsk salt
850 gr vetemjöl (ca 1,4 dl)

Fyllning.
250 gr mandelmassa
2 msk kanel
Lite ljummet vatten

Pensling.
1 ägg
Pärlsocker

Värm mjölken till fingervarmt (37 grader). Smula jästen i en bunke och häll över den rumstempurerade mjölken. Rör tills jästen löst upp sig helt. Tillsätt, smör, sirap, salt och kardemumma.

Mät upp mjölet, spara 1/2 dl till utbakning. Arbeta degen kraftigt i 5 minuter med maskin, eller använd dina egna muskler i 10 minuter tills degen känns len och smidig. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Efter jäsning arbetar du ned degen och delar den i fyra delar. Kavla sedan ut varje del till en avlång "kaka". Bred på fyllningen, rulla ihop och forma din bullar. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.

Pensla sedan med vispat ägg, strö på lite pärlsocker. Grädda mitt i ugnen, 225-250 gr, 5-10 minuter. Servera varma med ett stort glas kall mjölk!

2 kommentarer:

Jossan sa...

åhhhh gud va underbart för er!!! Tusen grattis! Iris kommer ju bli världens sötaste storasyster!! stort grattis igen! Hälsa Mikael och Iris;) Kramar

Jossan sa...

åhhhh gud va underbart för er!!! Tusen grattis! Iris kommer ju bli världens sötaste storasyster!! stort grattis igen! Hälsa Mikael och Iris;) Kramar