lördag 29 januari 2011

Lasagne
















Nu var det verkligen alldeles för länge sedan jag uppdaterade här. Men ibland hinns inte livet med och jag blir fortfarande förvånad över att det är fredag och inte onsdag.

Jag älskar lasagne, men ibland kan jag känna att jag är trött på pasta och lite tyngre mat - denna lasagne är då perfekt! Gör den dagen innan så är det bara att värma till den i ugnen igen, det kallar jag planering....

Lasagne med fetaost, basilika och soltorkade tomater.
4 personer, ca 45 minuter

500 gr nötfärs
2 msk tomatpuré
1 liten nypa socker
5 msk chilisås
2 dl köttbuljong
1 gul lök
5 vitlöksklyftor
200 gr soltorkade tomater
1 dl basilika, färsk (om du har annars går fryst bra)
1 stor aubergine
200 gr fetaost
2 burkar med lätt creme fraiche
Salt & peppar

Värm upp en stekpanna, lägg i tomatpuren och strö över lite socker - karamellisera tills du fått en fin brun färg. Häll i lite olivolja, lägg i färsen och stek tills den är färdig. Finhacka lök och vitlök som du lägger ned i färsen tillsammans med chilisås - salta & peppra, rör om. Häll sedan ned buljongen och låt småkoka i 10 minuter.
Blanda creme fraich och fetaost, salta & peppra - smaka av. Dela sedan auberginen i tunna skivor på längden. Finhacka soltorkade tomater och den färska basilikan. Börja sedan med att lägga ett lager med färs i en ugnfast form, sedan den tunt skivade auberginen, efter det tomat och basilika toppa till sist med fetaostblandningen. Upprepa samma sak igen - in i ugnen i 225 grader i 30 minuter. Servera med en god fräsch sallad och en kall öl - smaklig måltid!

Inga kommentarer: