torsdag 24 mars 2011

Vaniljsocker

















En stor dröm jag har är att går runt barfota i min trädgård och plocka det jag behöver när jag lagar mat och när jag bakar. Min trädgård, när den blir färdig, skall vara full av goda frukter och bär, härliga kryddor... Potatis, morötter, tomater... Allt för en lyckad smaksensation.

Att göra ditt egna är inte svårt eller tidskrävande - desutom slipper du massa onödiga tillsatser. Jag använder mig utav hela vaniljstänger, men om det är så att du redan har skrapat ur fröna och sparat stängerna, går det toppen att använda dessa. När du gör vaniljsocker tycker jag attdet är enklast att använda en mixer med knivblad.

Vaniljsocker.
4 dl socker
1/2 dl florsocker
3 vaniljstänger

Dela vaniljstängerna och skrapa ur fröna, lägg ned i mixern. Häll över socker och florsockret, mixa tills nu fått ett fint och jämnt pulver. Sila vaniljsockret så du slipper en massa bitar. Häll i en glasburk med lock och ställ in i ditt skafferi - använd flitigt. Färdigt!

Inga kommentarer: