torsdag 30 december 2010

Chokladpaviova

















Igår ringde min mamma mig och bad mig att göra en tårta utan mjölk. Min syster och hennes underbara lille son äter inte något med mjölkproteiner i och har tröttnat på glass med chokladsås.... Bestämde mig för att använde en maräng som bas, men ville ändå piffa till det lite. För att få lite inspiration slog upp Leilas "a piece of cake" och hittade en chokladpaviova, perfekt! Som vanlig gjorde jag om lite...

Chokladpaviova.
8 äggvitor
5 1/2 dl socker
saft av en 1/2 citron
2 msk kakao
50 gr finhackade hasselnötter, går bra att byta ut mot exempelvis mandelspån. Kan även uteslutas från receptet.

Topping - mjölkfri.
8 dl havregrädde, exempelvis från carlsham eller oatly
3 msk florsocker
1 msk kakao
ca. 1/2 liter bär, jag använde färska blåbär och hallon

Topping - icke mjölkfri.
4 dl grädde
4 dl grekisk yougurt 10%
3 msk florsocker
1 msk kakao
1/2 färska bär

Sätt ugnen på 130 grader. Blanda äggvita, socker och citronsaft i en rostfri, torr och ren bunke. Vispa marängen kraftigt för hand i bunken över ett vattenbad tills den uppnår ca 65 grader. Ta ifrån marängen när den tjocknat lite grann och när sockerkristallerna har smält. Vispa sedan med en elvisp till du kan hålla marängen över huvudet utan att du får den på dej.... Sikta ned kakao och häll i mandlarna/hasselnötterna, blanda försiktigt. Klicka ut marängen på ett bakplåtspapper till en rund tårtbotten. Grädda mitt i ugnen i ca 55 minuter.
Ta ut marängen och låt den svalna. Vispa grädden och blanda ned (grekisk yoghurt) och florsocker. Bred gräddblandningen över tårtan, sikta över lite kakao. Toppa sedan med dina favoritbär! Snabbt, enkelt och supergott!

1 kommentar:

Cissi sa...

Hej Lindie!

Har nästan samma recept men testa att byta ut nötterna mot hackad choklad, Gudagott. /Cissi