torsdag 3 november 2011

Linneas drömmar...


Här om dagen damp det ned två böcker i min brevlåda. Super Tanten av Elin Ek & Gott att ge bort av Linnea som har bloggen Linneas skafferi. Båda böckerna är väldigt mysiga och jag är nöjd med mina inköp. Jag älskar kok- & bakböcker. Tycker verkligen inte att man kan få för många.

Idag var det dags att testa ett av Linneas recept. Det blev drömmar... Dessa kakor har fått mig att fundera på om jag kan baka eller ej, ett flertal gånger. Alltid blivit platta som en pannkaka när de kommit ut från ugnen. Men idagmina kära läsare, idag blev de perfekta.

Jag valde att göra 25 lite större drömmar i stället för 50 styck små. Tog lite längre tid i ugnen.

Drömmar.
Antal: 50 st
Tid: 30 minuter

100 gr rumsvarmt smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
1 tsk hjortronsalt
4 1/2 dl vetemjöl

Gör så här.
Rör smör, socker & vaniljsocker vitt och fluffigt med en elvisp i en bunke. Tillsätt oljan, lite i taget. Blanda hjortronsaltet med lite av mjölet och rör ned. Häll i resten av mjölet & arbeta med händerna till en fin deg.

Dela degen i två delar, rulla till längder & skär dem i 50 bitar. Rulla bitarna till kulor & lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna i cirka 20 minuter, de ska inte få färg.

Inga kommentarer: